Unavngivent Spil

“Hvad kalder du det?” bliver Jeg altid spurgt, når Jeg har introduceret det her spil til folk. Indtil videre har Jeg måtte dem være svar skyldig for Jeg har ingen idé om, hvad Jeg skal kalder spillet. Een ting er dog sikkert; Jeg elsker at spille det og Jeg har endnu ikke mødt nogen, der ikke nød at tage et spil “unavngivent” over en kold cola og en hyggesludder.

Spillet er utroligt nemt at lære, men svært at mestre. Man skal hele tiden være i stand til at ændre sin strategi i takt med, at modstanderen foretager sine træk. Jeg har selv spillet mange spil med mange forskellige modstandere, og selvom det er et spil som JEG har designet, og dermed burde have en stor fordel, så har Jeg faktisk tabt flere spil end Jeg har vundet!

Jeg lod mig inspirere af Royal Game of Ur (verdens ældste spil) med hensyn til terningerne, som er 4-sidede og enten er 1 eller 0. Når man starter sin tur kaster man 4 terninger, som enten tæller som 1 eller om ingen. Man kan herefter rykke det antal man har slået fordelt på 3 brikker på en hexagonal spillepladde. Slår man eksempelvis to terninger med 1 og to terninger med 0 så kan man rykke een brik to felter eller to brikker hver eet felt. Lander man på en modstanders brik ryger den “hjem” og hvis man lander på et special-felt er man i “helle” og må kaste terningerne igen.

Spillet slutter, når en spiller har placeret alle sine 3 brikker på modstanderens startfelter.

Ikke noget svært spil, men med alle de kombinationer man kan rykke, og alle de strategier for angreb og forsvar man kan benytte, er det svært at mestre.

Spillet ér spiltestet mere end 500 gange og indtil videre har det fået en gennemsnitsvurdering på 9,2 ud af 10. Det er også forsøgt udgivet, men udgiverne er af den overbevisning at denne type abstrakte spil ikke er salgbare, trods den gode respons fra spiltestere. De samme spiludgivere mener iøvrigt at Skak ikke ville blive udgivet, hvis det blev opfundet idag…